-

jag har sjungit om studentens lyckliga dar..



Jag har tagit studenten.

Orden känns lite främmande att ha på tungan men ändå spännande och jag uttalar de gärna flera gånger om. Plötsligt var den fartfyllda studentveckan förbi. Den som bestått av så många skratt, en ofattbar trötthet men samtidigt en enorm längtan och förväntan. Vi studenter blev utsatta för både det ena och det andra som jag länge kommer att minnas och skratta gott åt. Under avslutningslunchen fick jag till och med två stipendium! Och så nalkades det studentdag. Såhär två dagar efter ligger jag med hög feber i min säng och läser alla fina kort och hälsningar om och om igen. Smakar på mina nya tesorter och dricker ur de fina, nya kopparna samtidigt som jag tänker att vart alla skålar ska stå och vad jag ska köpa av pengarna jag har fått. Bäst av allt är ändå att jag kikar på resor till Paris. För i juli åker vi! Åh, som jag längtar. Allt detta värmer och dämpar den enorma ångesten jag har. Den där obligatoriska studentångesten. Dessa två dagar har jag spenderat hemma i sängen med hög feber och tankar som farit hit och dit. Så mycket har hänt under de tre åren på gymnasiet. Mer än jag någonsin kunnat drömma om. Jag har lärt mig så mycket, växt som person och skapat viktiga kontakter. Vilka vänner för livet man har fått! Vissa vet jag att jag kommer sitta med när ungdomens år är förbi och tala om gamla minnen.

 

Nu börjar ett helt nytt kapitel. Det känns sådär lagom vemodigt men redan imorgon börjar jag jobba och tar ett första kliv till det nya livet. I bagaget har jag minnen av både skratt och gråt som jag alltid kommer att bära med mig.

 

 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0